Sök:

Sökresultat:

95 Uppsatser om Onda ögat - Sida 1 av 7

"There is no good and evil. There is only power..." : Om ondskan i Harry Potterfilmer och om att anvÀnda film i religionsundervisning pÄ grundskolans senare del och pÄ gymnasiet

Syftet med uppsatsen Àr undersöka hur ondskan framstÀlls i Harry Potterfilmerna och att förbereda ett material som kan anvÀndas i religionsundervisning pÄ grundskolans senare del och gymnasiet för att fÄ till stÄnd en diskussion om ondska med elever.För att uppfylla mitt syfte tÀnker jag svara pÄ följande frÄgor:1. Hur vet man som tittare vilka som Àr onda? Vad finns det för ondskemarkörer i filmerna? Vilka gÀrningar, dialoger, miljöer och fÀrger visar vem som Àr ond?2. Hur kan man anvÀnda Harry Potterfilmerna i religionsundervisning pÄ grundskolans senare del och pÄ gymnasiet?I Harry Potterfilmerna har Voldemort valt den onda sidan för att fÄ makt.

?Onda? och ?goda? lekar : Pedagogers förhÄllningssÀtt i tal och handling

Studien syftar till att undersöka verksamma pedagogers syn och förhÄllningssÀtt till barns lekar, bÄde de onda och de goda lekarna. Skillnader mellan pedagogernas roller beroende pÄ barnens Älder undersöks Àven. Undersökningen genomförs genom intervjuer och observationer pÄ tvÄ förskolor med sex pedagoger. Analysen utgÄr frÄn de sociokulturella perspektiven dÀr pedagogernas tal om och handlingar i leken kategoriseras och jÀmförs. Resultatet visar att pedagogernas förhÄllningssÀtt till leken och vilka roller de intar varierar beroende pÄ vad barnen leker.

KARAKTÄRSDESIGN MED SUBTILARE FORMELEMENT : Design av goda och onda manliga och kvinnliga karaktĂ€rer

Detta arbete handlar om hur jag har tagit fram koncept och fÀrdiga modeller pÄ fyra karaktÀrer, tvÄ manliga och tvÄ kvinnliga. Under arbetets gÄng har jag försökt ta reda pÄ om jag kan förmedla livsÄskÄdningarna god och ond genom subtilare formelement. Jag valde att anvÀnda mig av bÄde ett vÀsterlÀndskt och österlÀndskt perspektiv i min karaktÀrsdesign. Det vÀsterlÀndska perspektivet pÄ de goda och det österlÀndska pÄ de onda karaktÀrerna.Jag har studerat bland annat hur vi uppfattar varandra, kroppssprÄk, stereotyper och fÀrger. Jag har dessutom jÀmfört vÀsterlÀndskt tecknade filmer, Walt Disney, med japanskt tecknad animeserier.

FörlÄtelse : FörlÄta fullt ut

I ordet förlÄtelse ingÄr det mÄnga olika tolkningar beroende pÄ vem det Àr som definierar. I vÄrt arbete har vi valt att inrikta oss pÄ förhÄllandet mellan offret och förövaren nÀr det gÀller grova gÀrningar som mord, övergrepp och misshandel. VÄr frÄgestÀllning Àr om det Àr möjligt att förlÄta onda gÀrningar fullt ut? Kan ett offer förlÄta en förövare fullt ut som genom sina onda handlingar har orsakat offret lidande? Finns det nÄgon rÀttvisa med tanke pÄ den obalans som uppstÄr genom ondskefulla gÀrningar. Vi har valt att utgÄ ifrÄn rÀttvise teorin eftersom samhÀllet har en rÀttvisa som grund nÀr det gÀller brott och straff.

Arabiska vÄren : Framsta?llningen av revolutionen i Mellano?stern/Nordafrika i mainstreammedia

?Arabiska vÄren ? framstÀllningen av revolutionen i Mellanöstern/Nordafrika i mainstreammedia? Àr titeln pÄ denna studie som har syftet att studera hur mainstreamkanalerna Al Jazeera och BBC rapporterat kring revolutionerna i Tunisien och Syrien för att pÄ sÄ sÀtt kunna uttala om den ?Arabiska vÄrens? framstÀllning. Syftet har ocksÄ varit att jÀmföra mediekanalernas konstruktion av revolutionerna med varandra för att belysa eventuella likheter och skillnader i rapporteringarna.Med utgÄngspunkt av tidigare forskning kring identitetsteori, diskursanalys som teori, andrafiering och postkolonialism har mediekanalernas rapporteringar analyserat med hjÀlp av den kritisk diskursanalytiska metoden.Resultaten och slutsatserna som kan tas i denna studie Àr kortfattat att Al Jazeera konstruerar diskursen om revolutionen genom att underminera postkoloniala strukturer. Al Jazeera tar en stÀllning mot vÀst och dess intressen, samt aktörer förknippade med vÀst dÀr de vÀstallierade andrafieras som ?De onda Andra?.

DEN ONDA CIRKELN : En allmÀn litteraturstudie - om hur personer upplever smÀrta vid svÄrlÀkta ben- och fotsÄr

Bakgrund: SmÀrta vid svÄrlÀkta ben- och fotsÄr Àr ett vanligt förekommande problem som ofta Àr underbehandlad. SmÀrta pÄverkar sÄrlÀkningen negativt och Àr ett komplext hÀlsoproblem. SmÀrta kan ses utifrÄn olika dimensioner vilka pÄverkar personen pÄ olika sÀtt. Syfte: Syftet var att beskriva hur personer upplever smÀrta vid svÄrlÀkta ben- och fotsÄr. Metod: En allmÀn litteraturstudie baserad pÄ kvalitativa empiriska studier.

Den onda cirkeln - en kvalitativ studie om en sjÀlvskadande individ och dess omgivning

Jag har utfört en kvalitativ studie i form av djupintervjuer som Àmnar ge en djupare inblick i en familjs vardagsliv dÄ en familjemedlem medvetet skadar sig sjÀlv. Syftet med min studie Àr att undersöka hur en sjÀlvskadande ungdoms omgivning uppfattar individens handlande och hur individen i frÄga upplever responsen kring detta handlande. Jag har anvÀnt mig av följande frÄgestÀllningar: Hur pÄverkar en sjÀlvskadande individ sin familj, partner ochvÀnner? Hur reagerar omgivningen och vilka Äsikter har de kring individens handlande? Hur uppfattar och pÄverkas individen av omgivningen reaktioner och Äsikter?I mitt teoriavsnitt kommer jag att gÄ igenom fem olika teorier: symbolisk interaktionism,identitet och identitetsskapande, Giddens kroppsliga kontroll-perspektiv, Brun Hansensbegrepp serviceförÀldrar samt Mills sociologiska vision.Jag har i arbetet med min analys kommit fram till att mina frÄgestÀllningar kan besvarasgenom ett begrepp som jag vill benÀmna ?den onda cirkeln?, som innebÀr att Carolinesomgivning hade en negativ pÄverkan pÄ Caroline oavsett hur de handlade. Om Caroline fick för mycket uppmÀrksamhet kÀnde hon sig trÀngd och skadade sig sjÀlv samtidigt som brist pÄ uppmÀrksamhet ledde till att hon kÀnde sig Äsidosatt vilket ocksÄ resulterade i sjÀlvskadande handlingar..

DjÀvulen eller jag? : samtal med utgÄngspunkt i kortfilmen Möte med Ondskan

Syftet med uppsatsen Ă€r att fĂ„ en uppfattning om hur andra funderar kring begreppet ?ondska?. Är ondskan en reell företeelse eller ett moraliskt/religiöst/etiskt/filosofiskt problem? Kan vi se det svarta i livet hos oss sjĂ€lva eller tycker vi att det Ă€r ?dom andra? som Ă€r onda? Har vi behov av att se ondskan personifierad? Blir den lĂ€ttare att hantera dĂ„? Det hĂ€r Ă€r nĂ„gra av de frĂ„gor jag stĂ€llde mig inför arbetet.FrĂ„gorna jag hade inför arbetet har mina informanter svarat pĂ„ genom sina egna funderingar. Ondskan Ă€r en reell företeelse för Kurt och Ove.

She was indispensable : En studie av klass & kön i Under the skin

I den hÀr uppsatsen har jag gjort en tematisk lÀsning av de dystopiska ungdomstrilogierna Hungerspelstrilogin, Divergenttrilogin och Legendtrilogin, vilket jag har gjort med fokus pÄ temat kosmetika och utsmyckning. Syftet var att undersöka de genusmönster som existerar kring kosmetikan och utsmyckningen, liksom dess förhÄllande till klass och Älder.Jag kommer i uppsatsen fram till att kosmetika och utsmyckning bÀrs frivilligt av överklass och onda karaktÀrer och att det tvingas pÄ de flickor, och i viss mÄn Àven de pojkar, som Àr böckernas huvudpersoner. Böckerna tycks bekrÀfta Äsikten att kosmetikan Àr nÄgot förkastligt och pÄtvingat av patriarkatet. TvÄnget kommer dock i böckerna inte enbart ifrÄn patriarkatet utan ocksÄ frÄn överklassen. Uppdelningen mellan vad som Àr okej för flickor och pojkar att bÀra ser i stort sett likadan ut som i dagens samhÀlle, trots framtidsskildringens möjligheter att mÄla upp nÄgot nytt.

Ondska och Godhet - Begreppens betydelse för förskolebarn

Syfte:Syftet Àr att undersöka hur barn resonerar kring begreppen ondska och godhet, vad det finns för likheter/skillnader i barnens resonemang samt hur dessa skillnader/likheter kan förstÄs.Bakgrund:Undersökningen tar upp det ideologiska arvet frÄn upplysningstiden dÀr vÀrlden delas upp i dikotomier, det vill sÀga ont/gott, manligt/kvinnligt, Jaget/Den Andre etc. Denna dikotoma förestÀllning av vÀrlden Äterspeglas Àven inom populÀrkulturen och barnkulturen dÀr ondska och godhet Àr en stÀndigt Äterkommande tematik. Undersökningen bygger Àven pÄ smÄ barns förmÄga att tÀnka och handla etiskt och hur de tolkar sina uppfattningar om vÀrlden genom leken. I avsnittet redogörs för Bourdieus begrepp habitus vilket anvÀnds som teoretiskt ramverk för att förklara hur barn i förskolan indelas i olika fÀlt samt hur habitus prÀglar barnens sÀtt att förhÄlla sig till olika fenomen.Metod:Undersökningen Àr kvalitativ, hermeneutisk och jag har anvÀnt mig av intervju som metod dÀr en illustrationsdel ingÄr. Totalt intervjuas sex barn i Äldrarna 4,2 till 6,2 Är.

?Nothing like myself? : Om kosmetikan och utsmyckningens förhÄllande till Älder, klass och genus i ungdomsdystopin

I den hÀr uppsatsen har jag gjort en tematisk lÀsning av de dystopiska ungdomstrilogierna Hungerspelstrilogin, Divergenttrilogin och Legendtrilogin, vilket jag har gjort med fokus pÄ temat kosmetika och utsmyckning. Syftet var att undersöka de genusmönster som existerar kring kosmetikan och utsmyckningen, liksom dess förhÄllande till klass och Älder.Jag kommer i uppsatsen fram till att kosmetika och utsmyckning bÀrs frivilligt av överklass och onda karaktÀrer och att det tvingas pÄ de flickor, och i viss mÄn Àven de pojkar, som Àr böckernas huvudpersoner. Böckerna tycks bekrÀfta Äsikten att kosmetikan Àr nÄgot förkastligt och pÄtvingat av patriarkatet. TvÄnget kommer dock i böckerna inte enbart ifrÄn patriarkatet utan ocksÄ frÄn överklassen. Uppdelningen mellan vad som Àr okej för flickor och pojkar att bÀra ser i stort sett likadan ut som i dagens samhÀlle, trots framtidsskildringens möjligheter att mÄla upp nÄgot nytt.

World Trade Center : ett arbete om hur myten pÄverkar oss

Det hÀr arbetet fokuserar pÄ den profana och religiösa mÀnniskans omedvetna arketypiska arv som vi fÄtt genom myterna, och vidare pÄ hur detta pÄverkar oss i sÀrskilda situationer. Som exempel har jag fördjupat mig i terroristattacken mot World Trade Center den 11 september 2001.I min första del beskriver jag myterna och olika mytkriterier, hur de Àr uppbyggda och vad de innehÄller. Gemensamt för de olika myterna visar sig vara kampen mellan kaos och ordning och/eller det onda och goda, dÀr harmoni mÄste rÄda pÄ det jordiska planet sÄvÀl som pÄ det gudomliga. I denna del tar jag ocksÄ upp tidens betydelse och hur bÄde den profana och religiösa tiden Àr av cyklisk natur dÀr nyÄret och Äterupprepning av högtider Àr av stor vikt för den psykologiska bearbetningen och personliga existensen.I min andra del beskriver jag staden New York och dess betydelse för innevÄnarna sjÀlva och omvÀrlden, som en stad med grandios arkitektur som sjÀlv talar om sig som en stad som symboliserar absolut frihet, vÀlgÄng och tillvÀxt. Jag beskriver ocksÄ tvillingtornen i World Trade Center som en axis mundi, ett mÀnskligt strÀvande Ät det gudomliga, i vÀrldens navel, den absoluta mittpunkten.

Hearty Horror

I denna text diskuterar jag produktionen av Hearty Horrors, ett spel programmerat och designat helt i flash. Jag diskuterar svÄrigheterna för de olika delarna i att skapa ett spel. Tankar och jÀmförelser mellan onda och goda karaktÀrer och vad man, som speldesigner, bör och inte bör göra för att fÄ spelare att kÀnna sig manade att spela vidare. In this text I discuss the production of Hearty Horrors, a game programmed and designed completly in flash. I discuss the difficulties of diffrent parts in the making of a game.

Hearty Horror

I denna text diskuterar jag produktionen av Hearty Horrors, ett spel programmerat och designat helt i flash. Jag diskuterar svÄrigheterna för de olika delarna i att skapa ett spel. Tankar och jÀmförelser mellan onda och goda karaktÀrer och vad man, som speldesigner, bör och inte bör göra för att fÄ spelare att kÀnna sig manade att spela vidare. In this text I discuss the production of Hearty Horrors, a game programmed and designed completly in flash. I discuss the difficulties of diffrent parts in the making of a game. Thoughts and comparances are made between evil and good characters and what you, as a gamedesigner, should and should not do to make the player want to continue playing..

Att skydda sig mot onda ögat -fallossymbolen och andra beskyddande symboler under antiken.

As long as envy and the will of harming others for what they possess have existed, the evileye has been a present belief system in many cultures around the world. This study, based onarchaeological evidence and texts by ancient writers that reflect this ancient superstition,explores how the evil eye was being averted and practiced by ancient cultures. What measureswere taken to ward off the evil eye? How have these measures been represented in thematerial culture? What can we learn from the context of the material culture involving the evileye? Discussions and theories of protective measures that have been depicted on the walls ofthe roman city of Pompeii will hopefully give a wider comprehension of the evil eye, and its influence on Roman society..

1 NĂ€sta sida ->